Nyhetsmedia - Virala och hjärtskärande nyheter dygnet runt

Äter du bananer med bruna prickar? Då händer detta med din kropp

Sedan barndomen har jag alltid älskat bananer.

Banan ett perfekt mellanmål att äta som det är, hackat i bitar till frukost eller i lite god bakelse. Möjligheterna att använda bananer är många, men i slutändan är det helt klart smaken som är bananens stora styrka!


Vissa gillar gröna, nästan helt mogna bananer, andra gula medan jag föredrar de bruna, prickiga bananerna – då är smaken sötare.
Men vad händer om du äter två bruna, prickiga bananer varje dag?

Jo, en hel del positiva saker!

1. Mindre stress.
Ingen gillar att vara stressade. B-vitaminer har ett grundläggande skydd i förmågan att hantera stress. Bananer är rika på B-vitaminer!

2. Bra för depression. 
Studier visar att bananer kan hjälpa till med depression. Eftersom bananer innehåller höga nivåer av aminosyran tryptofan, är ett ämne i kroppen som omvandlas till serotonin. Serotonin är ett signalämne som kallas kroppens glädjehormon.

3. Förhindrar astma. 
Barn tycker också om att äta bananer, men det innehåller inte bara många viktiga vitaminer. Din kropp behöver järn för att producera röda blodkroppar och hemoglobin. En studie av Imperial Collage i London fann att barn som åt en banan om dagen hade 34% mindre risk att drabbas av astma.

4. Bra för blodet
Banan är perfekt för de med järnbrist. Din kropp behöver järn för att producera röda blodkroppar och hemoglobin. Ät bananer för att stimulera blodtillförseln i kroppen.

5. Användbart för magen. 
Efter en studie gjord på sjuka barn från Bangladesh kan bananer hjälpa till att förstoppa och diarré. Banans höga fiberinnehåll hjälper till att förbättra avföringen och vid diarré kan bananer hjälpa till att återställa elektrolytnivåer, särskilt kalcium.

6. Lindrar PMS-symtom. 
Bananer innehåller höga nivåer av vitamin B6 och det är vad vissa forskare tror kan lindra klassiska PMS-symtom som humörsvängningar. Till och med järn, som också finns i bananer, har visat sig ha en positiv effekt på symtomen.

7. Mot högt blodtryck. 
Bananer kan hjälpa till med högt blodtryck och skydda dig mot stroke och hjärtattack. Bananer innehåller lite natrium, men är rika på kalcium som skyddar hjärtat från att utvidga blodkärlen. Bananer innehåller inte heller salt och det är en viktig faktor för att hålla blodtrycket nere.

8. Ökar hjärnans kapacitet. 
Hjärnan behöver sin förmåga att fungera fullt ut. Bland annat behöver den glukos och kalcium. Färsk frukt är rik på just detta. En medelstora banan ger dig 37 mg magnesium, en mineral som hjälper till att hålla hjärnan i fjärd.

Dela gärna detta vidare med dina vänner så dom också får reda på det.